Pikkupäivitys välipäivästä. Välipäivän viettoa voi tehdä myös aktiivisesti tulevia tapahtumia markkinoiden. Jukola 2018 sininen lippis nähtiin ainakin kahden ryhmittymän voimin Pentikin tehtaanmyymälässä Posiolla. Alla kuva gallerina edustalta.
Jäipä Pentikin liikkeen lasten nurkkauksen liitutaululle tyttärien toimesta oikein suunnistusterveiset Jukola 2018 signeerauksin. Terveiset ikuistettiin kännykkäkameralle ja toki blogiin näytille.
Meidän perheen huvia oli Posion meno ja tulomatkalla porojen bongailu ja kyllähän poroja runsain määrin nähtiinkin ja osasta saatiin räpsyt talteen. Alla todiste tienpenkalla herkutteluhetkeä viettävästä yksilöstä.
Aamulla kisat jatkuvat kolmannen osakilpailun merkeissä Noivionharjun maastoissa ja luvassa on kuulemma suppamaastoa. Olisikohan Kuusamon tyyppimaasto vuoden 2018 Jukolan viestiin? Oliko näin selviää myöhemmin? Nämä Fin5 bloggaukset kirjoitteli Krisse ja luovuttaa viestikapulan seuraavaan kirjoitukseen Koikalle.
Fin 5 rastiviikko Kuusamon Rukalla on päässyt hyvään vauhtiin ja tätä kirjoitettaessa on kaksi ensimmäistä päivää takana ja edessä on ansaittu välipäivä. Ensimmäisinä päivinä suunnisteltiin vaaramaisemissa ainakin mitä karttojen nimiin tulee. Näytteen alla tarjoilee tyttöjen ja poikien rastireittirata, jolla seuralaisista suunnistavat Henri Arvela, Karo Kantola, Aapo Granqvist, Kaapo Lehtonen, Eetu Granqvist ja Jenni Leppänen. Kaapon, Karon ja Jennin reitinvalintoja ehdin kysellä ja hyvillä reitinvalinnoilla reiteistä olivat nuoret suunnistajat selvinneet, vaikka maasto hivenen erilaista Lahden alueen maastoihin onkin.
Itse asiassa maasto asetti kilpailijat sekä taidollisesti, että fyysisesti kovalle koetuksulle. Maasto vaatii kevyttä korkealle nousevaa tossua ja millimetrin tarkkaa suunnistusta. Metrejä ei näissä maastoissa ilmaiseksi saatu. Saatiin siis nauttia suunnistuksesta parhaimmillaan. Ensimmäinen päivä vietiin läpi pilvipoutaisessa mukavan lämpöisessä säässä ja toisena päivänä saatiin nauttia helteestä. Alla otos LS:n leiristä (yhdestä niistä) Säkkilän kilpailukeskuksesta, jossa kaksi ensimmäistä osakilpailua kilpailtiin.
Toisen päivän kilpailujen edetessä reportteri pääsi otolliselle filmauspaikalle ja haaviin tarttui lennokasta menoa tarjoileva Heikki "Voimis" Jokinen. Toisen päivän kolmas sija enää loppusuoran päässä. Sijoitus onkin parasta antia seuralaisittain tähän mennessä. Huusarin Peksi ja Heinosen Jouko nappasivat nelossijat sarjoissaan toisena päivänä.
Siirrytäämpä sitten tulosliuskojen ääreen. Alle on kerätty seuralaisten tulokset kahden ensimmäisen päivän osalta. Linkkejä on neljä, koska edellisessä kuvassa kirmaileva Voimis on onnistunut saamaan oman tulossivun. Tulokset siis poimittu lehdistötuloksina rajaten seuraksi joko Lahden Suunnistajat-37 tai Voimiksen tapauksessa Lahden Suunnistajat -37.
Oheisohjelmaa on myös runsain mitoin tarjolla, esim mäkihyppykilpailut. Pitäisiköhän käydää kurkkaamassa. Nähtäväksi jää. Sitten ei muuta kuin kamat kuivaksi ja välipäivän kautta kolmanteen päivään.
Suunnistuksen täyteisiä viikkoja vietetään heinäkuun aikana eri puolilla Eurooppaa. LS:n blogissa tullaan päivittämään tilannetietoa ja kuulumisia Fin5 ja Sveitsin rastiviikoilta. Fin 5 rastiviikko kilpaillaan Kuusamon Rukalla ja rastiviikon etusivulle pääsee seuraavasta osoitteesta http://2014.fin5.fi/ ja Sveitsin rastiviikko kilpaillaan Zermatissa, jossa on varmasti luvassa ainakin huikeita maisemia ihailtavaksi, mikäli niitä kisojen aikana ehtii seuraamaan. Sveitsin rastiviikon etusivu on muotoa http://www.swiss-o-week.ch/en/.
Etukäteisspekuloinneista kiinnostuneille laitetaan vielä linkit, joista pääsee tutkimaan rastiviikoille ilmoittautuneita suunnistajia. Fin5 rastiviikolle osallistuvat LS:n jäsenet löytyvät seuraavan osoitteen takaa http://www.kokkens.fi/kilpailut/2014/FIN5/seurat.html. Sveitsin rastiviikon osallistuvien seuralaisten metsästäminen vaatiikiin hivenen enemmän myyräntyötä. Etsinnän voi tehdä seuraavalla www-sivulla http://www.go2ol.ch/sow/teilnehmer.asp?lang=en. Kuinka monta Lahden Suunnistajien väreissä kilpailevaa henkilöä Sveitsin rastiviikolta löydät?
Arvo
heitti blogivastuun allekirjoittaneelle runoilla
sprinttisuunnistuksesta tai
muusta vapaavalintaisesta suunnistukseen jotenkin liittyvästä
aiheesta. Kun ottaa huomioon ehdottajan huumorintajun, en aivan ole
ihan varma liittyvätkö aihe-ehdotukset toisiinsa vai ovatko
toisensa poissulkevia.
Kokemukseni
tai näkemykseni sprinttisuunnistukseen ovat vahvasti valvojan
näkökulmaan pohjautuvia. Kansainväliset kilpailulliset
sprinttinäyttöni ovat harvassa ja useimpien onneksi unohtamia.
Aivothan eivät tarpeetonta kestomuistissaan pitkään pidätä.
Oma
todellinen kosketus sprinttisuunnistukseen tuli vuonna 2000 kun
täällä Lahdessa toimin maailmancupin sprintin ratametarina. Tai
oikeastaan kosketus tapahtui aiemmin jo 1999, kun olin seuraamassa
PWT-kisan järjestelyjä Turussa. Sprintti tuli Lahden mcup-
ohjelmaan mukaan vähän jälkijunassa, koska IOF halusi kokemuksia
ja kokeilla formaattia. Kokemus oli sen verran positiivinen, että
sprinttiä juostiin Tampereen MM-kisoissa seuraavana vuonna
ensimmäistä kertaa. Mutta sprinttikarttamerkit luotiin vasta 2003
MM-kisoihin. Siihen saakka kartat olivat maastokartan merkeillä
tehtyjä 1:5000 suurennoksia. Kun tuota Lahden v. 2000 kisaa,
karttoja ja ratasuunnittelun filosofiaa nyt 13 vuotta myöhemmin
katsoo, on sprintti lajina astunut melkoisen askelen eteenpäin ja
erottuu yhä selvemmin omaksi lajikseen.
Kilpailuryhmässä
toimiessa olen päässyt näkemään sprinttisuunnistuksen muutoksen,
lastentaudit, ennakkoluulot ja muutosvastarinnan. Sprintti kärsi
pitkään kansallisten kilpailujen vähyyttä varmaan juurikin siksi,
että SM-kisat ovat olleet jo keväällä tai alkukesästä. Ei ole
ollut oikein syytä järjestää myöhemmin kesällä kisoja eikä
kilpailijoilla syytä kilpailla siinä lajissa. Isot muutoksen merkit
alkoivat sen jälkeen kun sprintti 2008 Portugalissa tuli mukaan
veteraanien MM-kisojen ohjelmaan ja isompi joukko pääsi kokeilemaan
lajin haastavuutta kaupunkisokkeloissa. Syntyi isosti kysymyksiä.
Miten ylipäätään voi eksyä keskellä kaupunkia kartta kädessä?
Tai miksi oikeasti hapottaa, ihan on paha olo, jalat ei liiku. Ihan
uusi asia maastossa diesel-löntystelyyn tottuneelle. Miten tuo
kaveri voi olla minua 3 sekuntia nopeampi rastivälillä vaikka
reitti on lähes sama? Ja sama pieni tappio toistuu jatkuvasti?
Rastiakaan ei tarvitse etsiä, se näkyy ihan hyvin. Yksi
selitysmahdollisuus on eliminoitu. Ei nämä emitin väliajat ole
todellisia? Seurauksena kaikesta edellisestä oli se, että
sprinttiin haluttiin yhä lisää ikäsarjoja ja samalla
ikäjaotuksella kuin metsäsuunnistukseenkin. Ja niitähän sitten
lisättiin.
Kilpailujärjestelmää
rukattiin pari vuotta sitten melko reippaasti ja sprintin SM-kisa
siirtyy syksyyn 2014 alkaen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä
että iltakisat ja sprintit lisääntyvät kesän aikana. Ja jos
kilpailla aikoo, on syytä panostaa myös vähän lajin vaatimaan
harjoitteluun. Muuten jäävät palkinnot saamatta. Ne menevät
niille, jotka eivät pärjää pitkillä maastomatkoilla. Kuten
arvokisoissa Hubmannille, Nigglille jne . ;-)
Mikä
se sprintin olemus sitten on? Kun lajin määritelmää tarkemmin
katsoo niin kaksi asiaa nousee esiin: Nopea reitinvalinta ja kyky
juosta kovaa ja toteuttaa samalla se valittu (ja toivottavasti myös
suunniteltu) reitinvalinta. Eihän se sprintti mikään sprinttimatka
ole vaan fyysiseltä kestoltaan 15 min kestävä rääkki täynnä
100 – 300m vetoja, jarrutuksia, kiihdytyksiä, jyrkkiäkin
käännöksiä, väistämistä, jyrkkiä lyhyitä nousuja ja laskuja,
hyppyjä jne.. Ja koko ajan pitää lukea karttaa ja pyrkiä pitämään
suunnistus edessä. Maitohappojen määrän on todettu nousevan
sprinttikilpailussa selkeästi korkeammalle kuin metsäsuunnistuksessa
(lisätietoja esim.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25489/VTE.A006%20Truhponen%20Minna%20kandi.pdf?sequence=1.
Kannattaa lukea.)
Sprinttikilpailun
järjestely on vaativa puuhaa koska mm. kilpailualueen liikenne
muodostaa uuden elementin järjestelykuvioon. Kun toimitaan
tonteilla, puistoissa, liikekeskuksissa jne. , tärkeäksi tulee
ehdottomasti opetella sprinttiin liittyviä lajisääntöjä,
erilaiset kielletyt kohteet ja niiden merkintätavat sekä vielä
uskoa, että ne ihan oikeasti ovat totta. Niillä on jokin
tarkoitus. Valitettavan usein tätä ei ole haluttu uskoa ja on
tehty ihan typeriäkin juttuja, jotka pitäisi aikuisella normaalin
arkielämänkin kriteereillä olla jo hallinnassa ja jättää
ylilyönnit tekemättä. Tässä asennoitumisessa uusiin tarkempiin
pelisääntöihin meillä suunnistajilla riittää vielä työtä.
Mainio sprinttirata (1. osa) alkuvuoden Uuden-Seelannin maailmancupista
Sprintti
on tullut jäädäkseen ja hyvä niin. Sen lajiharjoittelu tarjoaa
ihan oikeita ajatusmalleja toteutettavaksi myös
metsäsuunnistuksessa. Sekunnin säästö toteutuksessa on sekunnin
säästö ajassa. Kärjessä on kilpailu kovaa, fyysiset erot ovat
aika pieniä ja erot tehdään sitten muulla tavoin. Asia on helpompi
ehkä ymmärtää kun seuraa esim. huippujuoksujen tai hiihdon
yhteislähtökilpailujen ratkaisuja. Oikeassa paikassa otettu puolen
sekunnin tai sekunnin ero on usein ratkaiseva. Suunnistuksessa matkan
varrella tämä etu on otettavissa jopa kymmeniä kertoja. On vain
paneuduttava asiaan missä ja miten sen pystyy tekemään. Olette
varmaan kuullut puhuttavan termistä mikroreitinvalinnat!
Työkaverini
luonnehti joskus suunnistuksesta (tai ainakin omista taidoistaan) ”
jokainen juoksuaskel on askel kohti turmiota”.
Sprinttisuunnistuksessa se askel on helpompi ottaa, mutta ajatuksen
täytyy tässäkin pysyä mukana ja mielummin jopa edellä.
Suomen Suunnistusliitto
nimeää Jukolan viestin kilpailunvalvojan. Valvoja toimii myös Jukolan
johtoryhmän sihteerinä ja esittelijänä. Johtoryhmässä on edustus
Kaukametsäläisistä, SSL:sta ja Puolustusvoimista.
Kilpailunvalvojan tehtävänä
on varmistaa kaiken kattavasti, että järjestelyt toteutetaan kilpailusääntöjä
noudattaen niin, että urheilullinen oikeudenmukaisuus toteutuu. Lisäksi on
varmistettava, että järjestelyissä huomioidaan Jukolan erityispiirteet. Näissä
merkeissä hän neuvoo ja ohjaa järjestäjiä. Valvoja vastaa työstään Jukolan
järjestämisoikeuden myöntäjille, järjestäjille ja kilpailijoille.
Vuositasolla valvojan työ
vaatii 2-3 kuukauden työpanoksen. Järjestäjien omat, hyvinkin erilaiset
toiveet/tarpeet vaikuttavat merkittävästi valvojan tekemään työmäärään. Jukolan
järjestelyohjeet on laadittuehkä
liiankin laajoiksi, koska läheskään kaikki eivät niitä jostain syystä jaksa
lukea, vaan käyttävät helpointa tietä eli kysyvät asiaa valvojalta. On toki
parempi kysyä kuin tehdä turhaa tai myöhemmin mahdollisesti korjattavaksi
joutuvaa työtä.
Järjestelysopimuksen
liitteenä on valvojan laatima valvontasuunnitelma määräaikoineen. Sitä
noudattamalla pyritään varmistamaan järjestelyjen sujuminen oikeassa
aikataulussa. Järjestelytoimikuntien kokoukset sujuvat pääosin varsin
jouhevasti, joskin toimintatavoissa on huomattavia lähinnä maakunnallisia
eroja.
Muistuu mieleeni eräs kokous
jota ennen järjestävästä organisaatiosta useampi henkilö esitti huolestuneena
toiveen, että puuttuisin kokouksessa järjestelyjen hitaaseen etenemiseen. Otin
asian esille ja kokous päättyi sopuisasti toteamukseen että laitetaan asiat
kuntoon.
Seuraavana aamuna avasin
sähköpostin, kas kummaa, siellä oli palautetta täydeltä laidalta. Meidän
Jukolassa ei valvojaa, Kaukametsäläisiä ja SSL:a tarvita. Omalta osaltani
ripustin pyyhkeet kuivumaan. Pikkuhiljaa tilanne rauhoittui ja eräänä päivänä
minut kutsuttiin paikalle kertomaan ohjeita Jukolaan liittyvistä
erityispiirteistä. Aloitimme lounaalla ja jatkoimme keskusteluja pitkälle
iltaan. Jukolasta tuli lopulta yksi parhaista.
Kilpailukeskuksen
rakentaminen on usein monitahoinen ja aikaa vievä tehtävä. Valvojan tulee
varmistaa, että kaikki tarpeelliset toiminnat on suunnitelmassa huomioitu.
Pääasia on huolehtia, että itse kilpailuun liittyvät toiminnat ovat kunnossa.
Muutaman kerran valvoja on kutsuttu ratkaisemaan ns. rajatapauksia, joissa
järjestäjät ovat keskenään eri linjoilla. Heitä ulkopuolisen valvojan kanta on
usein helpottanut yhteisen ratkaisun löytämisessä.
Ratojen suunnittelu
hajontoineen kiinnostaa kaikkia suunnistajia. Jukolan ratamestarin työ poikkeaa
muista viesteistä erittäin paljon eikä vähiten jatkuvasti kasvavien
osanottajamäärien ja tekniikan nopean kehityksen vuoksi. Kilpailunvalvoja pitää
säännöllisesti yhteyttä ratamestareihin ja ratavalvojaan. Yhteistyöllä pyritään
parhaaseen mahdolliseen tulokseen. Tämän toteutumisen esteenä on harmittavan
usein reunaehtoja, jotka ovat tulleet esille vasta tapahtuman myöntämisen
jälkeen. Tästä esimerkkinä Jukola, jossa tien päällystämisestä johtuva kiista
johti siihen, että maanomistaja kielsi suunnistuksen kannalta parhaan alueen
käytön. Lupaa ei tullut, vaikka asialla olivat pitäjän parhaat voimat
kunnanjohtajasta kirkkoherraan.
Ennen ratojen painamista
valvoja tarkastaa ja hyväksyy kartan, radat, hajontakaaviot ja -taulukot. Kun
kartat tulevat painosta, tarkastetaan painotyön laatu ennen niiden
pussitusta.Yhteistyö ratamestareiden, ratavalvojanja kaikkien karttojen kanssa tekemisissä
olevien henkilöiden kanssa täytyy sujua kitkatta, sillä karttoja on todella
paljon ja kaikenkarvaisia urkkijoita kyllä riittää. Järjestäjät suunnittelevat
ja esittävät valvojalle miten ja milloin ratoihin liittyvät asiat tuodaan
esille televisiossa, kisapaikalla, internetissä jne. Valvoja hyväksyessään
suunnitelman ottaa myös vastuun urheilullisen oikeudenmukaisuuden
toteutumisesta.
Lajisääntöjen mukaisesti
valvoja antaa luvan kilpailun aloittamiseen saatuaan sitä ennen tiedon
kilpailunjohtajalta ja ratamestarilta/ratavalvojalta, että kaikki on kunnossa.
Viestien aikana valvoja seuraa kilpailun edistymistä ja on tarvittaessajärjestäjien käytettävissä mahdollisia
ongelmatilanteita ratkottaessa.
Järjestäjien tekemät
pikkumokat on lähes kaikki pystytty hoitamaan keskenäisillä sopimuksilla.
Kymmenen vuoden aikana vain kaksi tapausta on edennyt tuomarineuvoston
käsittelyyn. Molemmissa tapauksissa kyseessä oli järjestäjien tekemä virhe.
Toimitsijan tekemä virhe kohdistui kaukana kärjen takana kilpailuviin
joukkueisiin.
Koska kartat ratoineen on
aikataulusta johtuen painettava viimeistään maaliskuun lopussa, ei niitä sen
jälkeen voi enää päivittää. Onneksi sateiset keväät tai maanomistajien
yllättäen tekemät metsätyöt eivät ole ratkaisevasti vaikuttaneet ratoihin. Pientä
haittaa tämän tyyppisistä asioista on kuitenkin ollut.
GPS:n tulo kärkijoukkueille
on selvästi vähentänyt turhaa spekulointia eri hajontojen aikaeroista. Syynä
lienee ainakin se, että nyt näkyy kaikille myös kärjessä suunnistavien tekemät
omat virheet.
Erään Jukolan jälkeen sain
kutsun SSL:n liittohallituksen kokoukseen. Syynä oli se, että erään
suunnistavan hallituksen jäsenen mielestä Jukolan radat eivät olleet alkuunkaan
sellaisia kuin niiden pitäisi olla. Lisäksi olin hänen mielestään antanut erään
huippujoukkueen vaihtaa juoksujärjestystä ilman pätevää syytä. Pyysin
ratamestarilta kommentit ja kokosin muut tiedot mukaani ja menin kokoukseen.
Noin puolen tunnin esityksen ja keskustelujen jälkeen hallituksen jäsenet
ilmaisivat tyytyväisyytensä tehtyihin ratkaisuihin. Jupakan alkuun laittanut
jäsen tuli tilaisuuteen myöhässä eikä lopulta kommentoinut asiaa edes pj:n sitä
kysyessä.
Suurelle osalle suunnistajia
Jukola on vuoden tärkein tapahtuma, useiden mielestä suunnistajan joulu.
Järjestäjät saavat usein palautetta -niin risuja kuin ruusujakin -mielestäni se kertoo osaltaan suunnistajien aidosta kiinnostuksesta
suomalaisen suunnistuksen lippulaivaan. Ei ole ihme jos monta vuotta kestävän
ja todella suuritöisen tapahtuman järjestelykoneistokin joskus yskähteleeja kulissien takana sanan säilä välillä vähän
sinkoilee.
Uskon, että vuosittain
järjestettävä Jukolan tiedonsiirtokokous sekä kiinteä ja ennakkoluuloton
yhteistyö erijärjestäjien välillä tulee
säilyttämään Jukolan viestin järjestelyt korkealla tasolla myös tulevina
vuosina. Se vaatii vahvaa sitoutumista ja suurta työpanosta tulevilta
järjestäjiltä, valvojilta ja eri alojen asiantuntijoilta.
Hyvin järjestetty Jukola
palkitsee tekijänsä ainutlaatuisen kokemuksen lisäksi myös kohtuullisella
taloudellisella tuloksella.
On
maaliskuun puoliväli. Suunnistajan viime vuosina jo harvinaiseksi käynyt
alalaji, suunnistaja-viljelijä, selailee kuumeisesti jo kalenteriaan. Tähän
aikaan vuodesta suunnistaja-viljelijän (tuttavallisemmin sv, tieteellinen nimi Orientera cultivanus N.) mielessä nimittäin
muodostuu vain yksi sana: kevät. Missä se on? Milloin se tulee?
Kevät
on sv:lle kiireisintä, mutta myös iloisinta ja riemukkainta aikaa. Koko pitkän
talven sv on jolkottanut maanteitä, lipsutellut laduilla, hionut
viljelysuunnitelmia ja lajitellut siementä. Kaikki on tehty vain kevättä
varten. Kevät odottaa sv:tä kuin puhdas pöytä. Vielä ei ole yhtään pummia tehty
tai ainuttakaan satokiloa menetetty. Kaikki on mahdollista!
Lumien
sulettua koittaa sv:lle vuoden paras aika. Sekä suunnistuskausi että kasvukausi
alkavat. Sv laukkaa innosta puhkuen vasikan lailla sulaneessa metsässä. Pellolle
sv hurauttaa heti, kun sen pinta vähän harmahtaa. Ensin vesivaot umpeen, äes
perään, cruise päälle ja pian on pelto jo kylvökunnossa.
Kilpailukauden
ja kylvöjen avaus on sv:lle joka kevät uusi kokemus. Aluksi kompassi tuntuu
käteen vieraalta ja kylvökoneen lannoituksen kaukosäädön kalibrointi ei meinaa muistua
mieleen. Kun pari ensimmäistä lippua halkeaa laakista ja muutama ensimmäinen
peltolohko on saatu kylvettyä, saa sv jo mukavaa varmuutta mieleensä. Toukojen
ja kilpailusuorituksen tavoitteena sv:llä on edetä mahdollisimman nopeasti,
mutta ilman virheitä.
Kun
sv on saanut pellot oraalle ja kevään kilpailukauden purkkiin, koittaa kesän
harjoitus- ja kasvukausi. Pelloilla sv kiertää säännöllisesti, määrittää viljelykasvien
kasvuvaiheita ja suorittaa tarvittavia kasvinsuojelutoimia. Pelloilla juoksun
lisäksi sv juoksee metsässä, iltarasteilla, pyöräilee maalaismaisemissa ja ui
järvissä. Loppukesästä sv:n saattaa tavata jopa rastiviikolta, jos kaikki
kasvukaudella tehtävissä oleva on pelloilla jo tehty.
Viimeisinä
viikkoina ennen syksyn kilpailuja ja puinteja ei sv voi tehdä enää mitään.
Harjoittelu ja ruiskutukset on tehty. Enää ei voi muuta kuin odottaa, että
superkompensaatio ja viljelykasvien tuleentuminen tekevät tehtävänsä.
Syksyn
kilpailuissa ja puinneissa sv pääsee näyttämään, mitä todella osaa ja mistä
hänet on tehty. Koko suunnistus- ja kasvukausi on tehty töitä ja kaikki
huipentuu viimeisiin tärkeisiin kilpailuihin ja syksyn viimeisiin kuiviin
puintipäiviin. On osattava tehdä oikeat reitinvalinnat vaikeilla rastiväleillä
ja valittava oikea hetki ja sateiden rako, milloin hyökätä leikkuupuimurin
kanssa pellolle. Ratkaisuja sv joutuu tekemään paineen alla ja joka
vaihtoehdossa on aina omat riskinsä.
Sv:n kauden huipentuma on meneillään.
Viimein,
kun viimeinenkin seuraviesti on juostu ja viimeinenkin rapsierä siirretty
elevattorilla kuivurista varastosiiloon, sv voi hengähtää. Kaudet ovat ohi.
Ennen
sv:n siirtymistä talvilepoon on vielä aika pestä nastarit ja kyntöaurat,
siivota kuivuri ja suunnistusvarusteet komeron hyllylle sekä kelata menneiden
kausien tulos. Mikä oli rankisija? Kuinka paljon laariin saatiin jyviä? Sv
pohtii myös, mikä meni kisa- ja kasvukaudella hyvin ja missä voisi parantaa.
Optimistinen sv suuntaa aina katseensa kohti seuraavaa vuotta ja kasvu- sekä
kilpailukautta miettien: ens kauel!
Saara Nikkari
Haastan seuraavaksi Arvo Kantolan kirjoittamaan blogiin Jukolan viestin valvojan tehtävän kiemuroista.
LS:n poikain porukasta lähti kauttaan päättämään tai aloittamaan (ihan miten
sen haluaa nähdä) neljähenkinen ryhmä Sylvester 5 Daagse -nimiseen ja nimen
mukaiseen viisipäiväiseen kisaan Belgiaan (ja vähän Alankomaihinkin). Mukana
menossa Kimmo H, Timo A, Aleksi A ja Teemu N.
Hirvosten Harhamatkojen nykyinen hovilentoyhtiö – Lufthansa – kuljetti
ryhmän Frankfurttiin, sillä joulupäivänä autovuokraamot oli auki vain
isoimmilla kentillä. Syykin selvisi yhden Euroopan vilkkaimman kentän tyhjiä
kaikuja kuunnellessa. Departure/Arrive-näytötkin ammotti melkeimpä tyhjyyttään.
Myös autovuokraamossa oli ilmeisen hiljaista, kun noin minuutin asioinnin
jälkeen kädessä oli johtotähden avaimet. Syynä parempaan pirssiin oli kuulemma
joulumieli.
Ja ei muuta kun auton nokalla oleva tähtäin kohti ensimmäistä majapaikkaa
Kölnin länsiosissa. Joskin alkumatkasta meinasi heti olla etenemisen kanssa
ongelmia Messerschmittin yksiviiksisyydestä ja sateesta johtuen. Homma hoitui
kuitenkin tehtaan vahoilla (2kk vanha auto) ja raskaammalla kaasujalalla.
Toisin sanoen pisarat ei kauan tuulilasissa viihtyneet ilman pyyhkijöitäkään.
Seuraavana aamuna Saksasta siirryttiin suoraan ensimmäiseen kilpailuun Koillis-Belgiaan.
Kisat meni kohtalaisesti, ottaen huomioon, että paikallisilla oli varmasti
kohtalainen etu. Hiukan juoksijasta riippuen, nilkan korkeudella oli paljon tai
kohtalaisesti katkeamattomasta materiaalista tehtyä piikikästä köynnöspuskaa.
Piikit ei varsinaisesti sattunut (vaikka vereslihalle nilkat saikin) vaan
ärsyttävämpi tekijä oli juuri niiden katkeamattomuus ja sukkiin tarttuvuus.
Paikallisilla ei näyttänyt olevan mitään vaikeuksia piikkikenttien ylityksissä
ja se pistikin (heh) miettimään josko heidän silmät /
polvennostojuoksutekniikka olisi harjaantunut vuosien saatossa moiseen.
Assu oli vetänyt jouluna massakauden kisoja varten
Kisan jälkeen majoittuminen seudun kai isoimpaan kaupunkiin Hasselttiin.
Ensitöikseen päätimme etsiä paikallista ruokaa tarjoavan ravintelin. Ja
sellainen löytyikin muutaman kilometrin kävelyn jälkeen. Paikan nimi taisi olla
Hut. Olisiko siinä vielä joku Pizza etuliite ollut.. Tässä vaiheessa vielä
vitsailimme tarjoilijan viedessä joukkion kaukaisimpaan nurkkaan, mutta siitä
oli tulema matkan trendi.
Toinen päivä oli jo hiukan parempaa maastoa, joskaan ei sekään ihan mitä
lähdettiin hakemaan. Piikkiä löytyi täältäkin. Edellistä ehkä hiukan heikompi
päivä toi sijat 1. (samalla myös viimeinen sija), 8., 12. ja 27. Miesten rata
piti sisällään jopa yhden haastavan reitinvalintavälin, joskin siinäkin
juostiin 95% polkua.
Toisen päivän kartta
Seuraava päivä oli jälleen askel parempaan. Pienehkölle metsäkaistaleelle
oli saatu aikaiseksi rata, josta jopa J.Jaskarikin voi ottaa mallia. Maaston
teki hankalaksi erittäin yksityiskohtaiset U-suppaalueet, joita oli mahdoton
lukea vauhdissa. Paikallisen tietolähteen mukaan (LS:ääkin edustanut Jan) supat
ovat syntyneet ei niinkään WW2:n pommituksissa, vaan niitä purkaessa. Yksi matkan
jäsen ei viitsinyt lähteä harrastamaan polvennostojuoksua minihälvälään, kun
Assu päätti pitää kurkunlepuutuspäivän ja keskittyi kuvaamiseen.
Kolmas päivä
Takana näkyy välähdys piikkiköynnösalueesta, edessä hiukan vauhdikkaampaa
Illemmalla mitattiin perinteiseen tapaan joukon keilauskunto. Jos kuulette
Assun mutisevan jossain nurkassa ”Mun mielestä se piti olla kahen kierroksen
yhteistulos…”, niin älkää välittäkö. Tosiasia kuitenkin on, että tämä kuva on
ainoa jäljelle jäänyt todiste tuloksista.
No mutta kukas se olikaan mestari
Kohtalaisen alustuksen jälkeen päästään vasta otsikon mukaiseen aiheeseen.
Eli yhtenä matkan sivujuonteena oli yrittää onnistua suunnistamaan 48h sisällä
neljässä eri maassa.
Yritys lähti käyntiin viikon ainoalla WRE-eventillä Belgian puolella. Tähän suhteellisen
vähämäkiseen kisaan oli ilmoittautunut Belgian seudun kerma ja olipa mukaan
lähtenyt Espanjaan (vai oliks se Portugaliin) treenileirille ajanut Hannu Airila.
Hannu näyttikin kaapin paikan paikallisille ja jätti täysin puhtaalla suorituksella
kakkosta 2min. Allu jäi 6min ja Assu teki viikon heikoimman suorituksen jääden
11min. Maaston nopeudesta kertonee se, että täysin turistina matkassa mukana
ollut Hirppakin paineli selvästi alle seiskaa. Ja tasapuolisuuden nimissä mainittakoon
vielä Teemun menneen alle kutosta.
Huom. Käyräväli 1m. Jos joku ihmettelee, niin pinkit alueet oli eräänlaista kanervikkoa.
Assu neljännen päivän loppusuoralla
Illan biljarditulokset ovat päässeet hukkumaan ja unohtumaan, joten niistä
ei sen enempää.
Kisarupeaman viimeinen ja 48h-mission toinen koitos koettiin etelä-Hollannissa.
Paikallisen kasarmin leikkikentällä käytyyn kisaan ei oltu myöskään tuhlattu
käyrävektoreita, mutta kieltämättä hommasta oli saatu paikoittain yllättävänkin
haastavaa. Väittäisinkin, että viikon paras oli säästetty loppuun.
5. päivän rata
Myös tuloskanta oli parasta luokkaa: Allu toinen ja Assu neljäs.
Yhteistuloksissa (viidestä kisasta neljät parhaat pisteet) se tarkoitti samassa
järjestyksessä seitsemättä ja kahdeksatta sijaa. Teemu voitti (ja oli
viimeinen) ja Hirppa oli ym. sijoilla.
48h:n kolmas osa suoritettiin suunnistuksesta kuuluisassa Luxemburgissa, joka
oli myös jokaiselle matkassa olleelle uusi valtio. Kovalla työllä suurherttuakunnasta
löytyi kaksi karttaa ja -83 syntynyt kartta vei kirkkaasti voiton. Majapaikka
oli valittu maaston reunalta ja hyvä olikin, sillä sinne saapuessamme oli jo
miltei porvarillinen hämärä. Nopeasti kamat niskaan ja lähtöpaikalle.
Ensimmäiset pari rastia löytyi vielä jotenkin, mutta sitten tarvittiin kännykän
valoa kartan lukuun. Reitti jäi melko lyhyeen, mutta voipa sanoa
suunnistaneensa Luxemburgissa.
Jo lähtiessä olis lamppu ollu kiva
Luxemburgin lyhyt treeni (4-1-2-3)
Illalla – kavereiden kesken Luxin – keskustaan tutustuminen alkoi
eräällälailla epämiellyttävästi kun vartin verran pitäjän jokaisen kirkon
jokainen kello soi päättymättömällä kasetilla ja ravintolassa meitä ei
istutettu enää pimeimpään nurkkaan vaan jo ulkopuolelle. Sentään mätöt oli
varsin mainiot, joten annettakoon anteeksi ja ruokapaikasta poistuttaessa
kellotkin oli lakanneet soimasta. Siis kirkonkellot. Pään sisään ne jäi
kumisemaan vielä pitkäksi aikaa.
Pistettiin sitte sisäkävelykadulle, eikä kokismukitkaa pysyny suorassa
Viimeinen aamu alkoi normisti. Assu ja allekirjoittanut istutettiin aamiaisella
nurkan taakse piiloon, mutta jälleen kompensaatio oli heti käsillä:
tuorepuristettua appelsiinimehua. Hirvosten Harhamatkojen tähtiluokitus lisäsi
heti yhden tähden Double Tree Hiltonille. Päivä jatkui ajomatkalla Saksan
puolelle---
Tähän väliin budjettivinkki Keski-Euroopan automatkustelijoille: Jos olet
100km säteellä Luxemburgista Diesel-autolla liikenteessä, kannattaa käydä
rajojen sisällä tankkaamassa. 30 snt halvempaa kuin naapurimaissa.
--- Bad Kreuznach nimiseen pitäjään, jonka eteläpuolella suunnistettiin
viime kesän Saksan mestaruusmittelöt: DMStaffel. Ajomatkan loppua kohti kuskin
kaasujalka alkoi painamaan enemmän ja enemmän kun tunteja ynnäiltiin yhteen ja
lopputulemana oli, että kuskin piti suunnistaa hetimiltei yhdentoista jälkeen,
jotta 48h määräaika onnistui. Piti siis autosta suoraan käydä farkut jalassa
kumpareen päällä.
Lyhyt video Saksan treenin alkumatkasta
Saksan treenin kartta
Saksan maasto ei liikoja haasteita tarjonnut näin syksyllä kun lehdet oli jo
maassa, mutta mukava metsälenkki tuli tehtyä jälleen kaikille uudessa
suunnistusmaassa. Treenin jälkeen menimme suihkuun minkäs muunkaan seuran edustajan luokse kuin PVSK:n suunnistusopit saaneen Tamaksen työpaikan suihkutiloihin. Ja
kyseessä oli täysi sattuma, että kyseessä oli PVSK-kaveri.
Ajankuluksi viskottiin vielä kerran keilapalloa (paljon hiljaisemmassa alakerrassa)
Wiesbadenissa ja ajettiin Frankfurt-Köln –motaria edestakas, jotta maaginen 200
km/h ylittyisi (menomatkalla saatiin vain 199 km/h).
Täpärästi meni, mutta meni
Jopa Frankfurtin kenttähenkilökunta oli suomalaisten syrjäyttämisjuonessa mukana,
kun edessä oli ehkä kahdeksan täysin matkustajista tyhjää turvatarkastuslinjaa,
niin meidät ohjattiin kauimpiin mahdollisiin. Tosin ehkä siinä tehtiin myös
jonkinlaista riskianalyysiä ja vielä onnistumalla, sillä Assu yritti
salakuljettaa uhkaavasti aseelta näyttänyttä esinettä läpivalaisun läpi.
Tunnollisen penkomisen jälkeen kassista paljastui 90-asteen kulmassa sojottanut
Garminin GPS-tallennin.