Kokemukseni
tai näkemykseni sprinttisuunnistukseen ovat vahvasti valvojan
näkökulmaan pohjautuvia. Kansainväliset kilpailulliset
sprinttinäyttöni ovat harvassa ja useimpien onneksi unohtamia.
Aivothan eivät tarpeetonta kestomuistissaan pitkään pidätä.
Oma
todellinen kosketus sprinttisuunnistukseen tuli vuonna 2000 kun
täällä Lahdessa toimin maailmancupin sprintin ratametarina. Tai
oikeastaan kosketus tapahtui aiemmin jo 1999, kun olin seuraamassa
PWT-kisan järjestelyjä Turussa. Sprintti tuli Lahden mcup-
ohjelmaan mukaan vähän jälkijunassa, koska IOF halusi kokemuksia
ja kokeilla formaattia. Kokemus oli sen verran positiivinen, että
sprinttiä juostiin Tampereen MM-kisoissa seuraavana vuonna
ensimmäistä kertaa. Mutta sprinttikarttamerkit luotiin vasta 2003
MM-kisoihin. Siihen saakka kartat olivat maastokartan merkeillä
tehtyjä 1:5000 suurennoksia. Kun tuota Lahden v. 2000 kisaa,
karttoja ja ratasuunnittelun filosofiaa nyt 13 vuotta myöhemmin
katsoo, on sprintti lajina astunut melkoisen askelen eteenpäin ja
erottuu yhä selvemmin omaksi lajikseen.
Kilpailuryhmässä
toimiessa olen päässyt näkemään sprinttisuunnistuksen muutoksen,
lastentaudit, ennakkoluulot ja muutosvastarinnan. Sprintti kärsi
pitkään kansallisten kilpailujen vähyyttä varmaan juurikin siksi,
että SM-kisat ovat olleet jo keväällä tai alkukesästä. Ei ole
ollut oikein syytä järjestää myöhemmin kesällä kisoja eikä
kilpailijoilla syytä kilpailla siinä lajissa. Isot muutoksen merkit
alkoivat sen jälkeen kun sprintti 2008 Portugalissa tuli mukaan
veteraanien MM-kisojen ohjelmaan ja isompi joukko pääsi kokeilemaan
lajin haastavuutta kaupunkisokkeloissa. Syntyi isosti kysymyksiä.
Miten ylipäätään voi eksyä keskellä kaupunkia kartta kädessä?
Tai miksi oikeasti hapottaa, ihan on paha olo, jalat ei liiku. Ihan
uusi asia maastossa diesel-löntystelyyn tottuneelle. Miten tuo
kaveri voi olla minua 3 sekuntia nopeampi rastivälillä vaikka
reitti on lähes sama? Ja sama pieni tappio toistuu jatkuvasti?
Rastiakaan ei tarvitse etsiä, se näkyy ihan hyvin. Yksi
selitysmahdollisuus on eliminoitu. Ei nämä emitin väliajat ole
todellisia? Seurauksena kaikesta edellisestä oli se, että
sprinttiin haluttiin yhä lisää ikäsarjoja ja samalla
ikäjaotuksella kuin metsäsuunnistukseenkin. Ja niitähän sitten
lisättiin.
Kilpailujärjestelmää
rukattiin pari vuotta sitten melko reippaasti ja sprintin SM-kisa
siirtyy syksyyn 2014 alkaen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä
että iltakisat ja sprintit lisääntyvät kesän aikana. Ja jos
kilpailla aikoo, on syytä panostaa myös vähän lajin vaatimaan
harjoitteluun. Muuten jäävät palkinnot saamatta. Ne menevät
niille, jotka eivät pärjää pitkillä maastomatkoilla. Kuten
arvokisoissa Hubmannille, Nigglille jne . ;-)
Mikä
se sprintin olemus sitten on? Kun lajin määritelmää tarkemmin
katsoo niin kaksi asiaa nousee esiin: Nopea reitinvalinta ja kyky
juosta kovaa ja toteuttaa samalla se valittu (ja toivottavasti myös
suunniteltu) reitinvalinta. Eihän se sprintti mikään sprinttimatka
ole vaan fyysiseltä kestoltaan 15 min kestävä rääkki täynnä
100 – 300m vetoja, jarrutuksia, kiihdytyksiä, jyrkkiäkin
käännöksiä, väistämistä, jyrkkiä lyhyitä nousuja ja laskuja,
hyppyjä jne.. Ja koko ajan pitää lukea karttaa ja pyrkiä pitämään
suunnistus edessä. Maitohappojen määrän on todettu nousevan
sprinttikilpailussa selkeästi korkeammalle kuin metsäsuunnistuksessa
(lisätietoja esim.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25489/VTE.A006%20Truhponen%20Minna%20kandi.pdf?sequence=1.
Kannattaa lukea.)
Sprinttikilpailun
järjestely on vaativa puuhaa koska mm. kilpailualueen liikenne
muodostaa uuden elementin järjestelykuvioon. Kun toimitaan
tonteilla, puistoissa, liikekeskuksissa jne. , tärkeäksi tulee
ehdottomasti opetella sprinttiin liittyviä lajisääntöjä,
erilaiset kielletyt kohteet ja niiden merkintätavat sekä vielä
uskoa, että ne ihan oikeasti ovat totta. Niillä on jokin
tarkoitus. Valitettavan usein tätä ei ole haluttu uskoa ja on
tehty ihan typeriäkin juttuja, jotka pitäisi aikuisella normaalin
arkielämänkin kriteereillä olla jo hallinnassa ja jättää
ylilyönnit tekemättä. Tässä asennoitumisessa uusiin tarkempiin
pelisääntöihin meillä suunnistajilla riittää vielä työtä.
Sprinttikilpailun
ratamestari joutuu olemaan tarkkana kun pitäisi pystyä ennakoimaan
kaikki vaaranpaikat tai tulkintaa aiheuttavat tilanteet. Tätä
varten laadittiin alkuvuodesta 2013 ratamestarityötä tukemaan
järjestelyohjeisto. Siinä on paljon hyvää asiaa kilpailijallekin
omaksuttavaksi. Ohjeisto löytyy Suunnistusliiton nettisivustolta
http://www.suunnistusliitto.fi/ssl/sslwww.nsf/0/ADC5B228D8A0F2E2C22576900059FFA2/$FILE/Sprinttisuunnistuskilpailun_suunnittelu_20130131.pdf
Mainio sprinttirata (1. osa) alkuvuoden Uuden-Seelannin maailmancupista |
Sprintti
on tullut jäädäkseen ja hyvä niin. Sen lajiharjoittelu tarjoaa
ihan oikeita ajatusmalleja toteutettavaksi myös
metsäsuunnistuksessa. Sekunnin säästö toteutuksessa on sekunnin
säästö ajassa. Kärjessä on kilpailu kovaa, fyysiset erot ovat
aika pieniä ja erot tehdään sitten muulla tavoin. Asia on helpompi
ehkä ymmärtää kun seuraa esim. huippujuoksujen tai hiihdon
yhteislähtökilpailujen ratkaisuja. Oikeassa paikassa otettu puolen
sekunnin tai sekunnin ero on usein ratkaiseva. Suunnistuksessa matkan
varrella tämä etu on otettavissa jopa kymmeniä kertoja. On vain
paneuduttava asiaan missä ja miten sen pystyy tekemään. Olette
varmaan kuullut puhuttavan termistä mikroreitinvalinnat!
Vuosi
sitten helmikuussa oli oiva tilaisuus kuunnella Vierumäellä mm.
sprintissä menestyneen Emil Wingstedtin ajatuksia sprintistä ja
hänen omasta harjoittelustaan. Asioita voi tehdä monella tavalla,
mutta ilmaiseksi ei mikään tule. Jos vierailu meni jolta kulta ohi,
niin esim. linkissä
http://www.hevoskuuri.fi/suunnistus/2055-emil-wingstedt-vierumaeen-taehtivieraana
löytyy jonkinlainen yhteenveto. Ja Suunnistusliiton sivuilta
http://www.suunnistusliitto.fi/SSL/sslwww.nsf/sp2?open&cid=content6E5ED3
aiheesta löytyy lisää.
Työkaverini
luonnehti joskus suunnistuksesta (tai ainakin omista taidoistaan) ”
jokainen juoksuaskel on askel kohti turmiota”.
Sprinttisuunnistuksessa se askel on helpompi ottaa, mutta ajatuksen
täytyy tässäkin pysyä mukana ja mielummin jopa edellä.
Tauno
Haapasaari
PS.
Ja lopuksi: Tästä se kaikki lähtee
http://www.youtube.com/watch?v=cZ7FcPWKi4Q
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti